Fleksible tjenester
Å tilby eksible tjenester innebærer at de som jobber i tjenestene justerer seg etter ungdoms behov og ønsker der og da, så langt det lar seg gjøre. Når dette ikke lar seg gjøre skal en hjelpe ungdommene til å få kontakt med riktig instans. Man må noen ganger kunne gå utenforrammene tjenesten har for å kunne dekke ungdommens behov. Når situasjonen til en ungdom endrer seg må tilbudet endres i tråd med situasjonen ungdommen er i. Noen ganger må denne endring følges opp raskt der og da. Å tilby en eksibel tjeneste innebærer at ungdom kan bytte eller veksle på ansatte den vil samarbeide med slik at tillit og samarbeidsrelasjon kan bli best mulig. Ungdom trenger noen ganger hjelp med ere ting samtidig. Det kan dreie seg om å prate om personlige ting og eller at du blir med å handle inn til hybelen eller er med på et møte på skolen. Da blir ungdom møtt på sine egne arenaer og får dekket essensielle behov de har på et gitt tidspunkt.
Ungdom synes det er viktig at du som fagperson hjelper til å nne ere tilnærminger og løsninger på ting som er vanskelig. Slik kan du og ungdommen utforske hvilken løsning som passer best for en gitt ungdom. Du bør legge til rette for at du jobber
på ungdommenes egne arenaer slik at et møte kan foregå i de hverdagsmiljøene ungdommen be nner seg i. Der kan du se ere av ungdommenes utfordringer enn du kan oppdage når dere sitter på et kontor. Det kan også gjøre at hjelpen du gir har bedre e ekt fordi det kan føre til at det også blir fokus på hverdagen til ungdommen.
Jeg er sjef for nav og er opptatt av å ha «gummirammer» – Fagperson
Ungdommene som deltok i verkstedet understreket at det er viktig at tjenestene oppleves uformelle, at de som jobber der er imøtekommende og inkluderende. Ungdommene trakk også frem at det er viktig de ansatte er seg selv og kan være personlige. Å tilby en eksibel tjeneste innebærer at de som jobber der er proaktive og på o ensiven. Dette innebærer at du som ansatt selv er aktiv og for eksempel sender en SMS uoppfordret til ungdommen med spørsmål om hvordan det går eller om hen trenger hjelp med noe. En annen måte å tenke på når man utvikler en mer eksibel tjeneste er at du jobber med ungdommen når de kommer innom og at det det er mulighet for drop-in timer.
Kjennetegn ved en fleksibel tjeneste:
- En eksibel tjeneste bruker ulike digitale medier for å kommunisere med ungdom.
- Den kan raskt endre hvilken arena ungdom møtes på.
- Den legger stor vekt på hva ungdommen mener erbehovet der og da.
- Den gir personlig og praktisk hjelp samtidig.
- Den jakter på tiltak som fungerer for ungdommen.
- Bruker oppsøkende arbeid som tilnærming – ut av kontorene
- Er bevisst på ulike overganger som skal planlegges
- Avtaler kan være åpne eller tilpasset ungdommen
- Ledere som legger til rette for eksibel jobbing.
- Vær aktiv og send SMS med spørsmål om hvordan det går
- Mulighet for kontakt etter at problemene har roet seg
- Mulighet for å gjenoppta kontakt
- Tjeneste er tilpasset individet / ungdommen
- Vær eksibel i bydelstenkningen – ungdom vet ikke ombydels grenser.