Praktisk hjelp
Et sentralt innspill på verkstedene var at ungdom har behov for hjelp til ulike hverdagslige oppgaver. Dette kan dreie seg om å gjøre innkjøp til en ny bolig, søke jobb eller skole, bli vekket om morgenen, komme seg på skolen, hjelp til lekser, til å nne riktig fritidstilbud, få bistand i møter eller til å forstå et brev fra NAV. Det å være villig til å hjelpe ungdommer i en sårbar fase med dette, kan gjøre at ere opplever å bli sett, at de opplever mestring og at livet blir litt enklere å håndtere. Når ungdommer og du som ansatt gjør noe sammen kan dette åpne opp for samtaler som kanskje ikke ville funnet sted om dere satt på et kontor. Flere av fagpersonene som deltok på verkstedet sa at det å gjøre praktiske ting sammen også gjør at samtalen går lettere og at ungdommen åpner seg på en annen måte.
En ungdomsvennlig velferdstjeneste gir hjelp til hverdagslige ting som:
- Å Flytte på hybel
- Hjelp til å vekke ungdommen om morgen
- Handle inn mat og utstyr
- Spise et måltid sammen
- Praktiske forhold som avlaster ungdommen
- Ungdommen kan lære hvordan hverdagslige ting gjøres
- Gjør at ungdom opplever mestring
- Samtalen går lettere når en gjør noe sammen
- Det å gjøre ting sammen bygger relasjon
- Diverse søknader og henvendelser til andre tjenester